جدلية الحياة والموت في مسرح سارة كين ” مسرحية ذهان 4.48 نموذجا “
د/ شرين جلال محمد أحمد
مدرس بقسم المسرح | كلية التربية النوعية جامعة طنطا
الملخص:
إن ثنائية الحياة والموت كانت واحدة من أهم التيمات الرئيسة في إبداع مسرح سارة كين ، فقد عالجته الكاتبة بطرق مختلفة ، ولكنها في كل مرة تتوصل إلى استنتاج أن الموت جزء لا يتجزأ من الحياة
و مسرحية ذهان تدور حول الدوافع النفسية والضغوط والاخفاقات في حياة المريضة والتي أدت بها للموت فمن خلال نوبات اكتئابيه شديدة أصابتها عمدت لرسم صورة مكبرة لتصورات المريض النفسي لكل ما مر به من أحداث غير منظورة داخل المسرحية لكنها حاضرة بقوة في المسرحية مثل فشلها العاطفي والعائلي وحتى علاقتها الدينية وأمور كثيرة أدت لتنامي فكرة الموت والتمهيد وبقوة لهذه النهاية القاتمة والتي ختمت به المؤلفة مسرحيتها ببراعة وكأنه البداية لحياة الراحة الأبدية بعد أن تخلصت من كل المشاكل والعقبات في الأرض وتهدف هذه الدراسة إلى توضيح ثنائية الحياة والموت من خلال مسرحية ذهان لسارة كين وكيفية تطرقها
لهذا الموضوع لنفهم هل كانت هذه القضية مجرد فكرة عابرة خطرت بذهنها ، أم كانت تدعمها الأسس الفكرية والفلسفية والدينية ؟ ، وهل كانت فكرة الموت على صلة وثيقة بالحياة الدنيا أم تعارضها أم تقابلها عند الكاتبة؟ ، وما مدى تأثير هذه الفكرة في اتجاهها نحو كتابة مسرحية ذهان ؟
:Abstract
Controversial Life and Death in Sarah Ken’s Theater “Psychic Play 4.48 Model”
The dual life and death was one of the most important factors in the creation of Sarah Kane’s theater. The writer has addressed it in different ways, but every time she comes to the conclusion that death is an integral part of life and a play of psychosis revolves around the psychological impulses, pressures and failures in the patient’s life. To die, it is through the episodes of severe depression struck by the drawing of a larger picture of the patient’s mental perceptions of all the events of the unseen in the play, but strongly present in the play, such as emotional and family failure and even religious relationship and many things led to the growing idea of death and boot and strongly for this end Tama, which the author concluded her play brilliantly as if the beginning of the life of eternal comfort after she got rid of all the problems and obstacles in the ground
The purpose of this study is to clarify the dual life and death through a play of psychosis for Sarah Kane and how to address this subject to understand whether this issue was just a fleeting idea occurred in her mind, or was supported by the foundations of intellectual, philosophical and religious? , And was the idea of death is closely related to the life of the world, or oppose it or meet with the writer? , And how much influence this idea in the direction of writing a play psychosis